§1 Laugets navn
Laugets navn er Veddelev Kolaug og laugets hjemsted er
Veddelev, 4000 Roskilde
§2 Laugets formål
Laugets formål er:
- at fortage naturpleje i Roskilde kommune, på de arealer som lauget anvender.
- at producere kalvekød på en økologisk forsvarlig måde til fordeling mellem
medlemmerne.
§3 Medlemskab
Indmeldelse
Som medlem kan optages enhver mod
hvis medlemskab, der efter bestyrelsens afgørelse ikke kan rettes saglige
indvendinger. Dog har beboere i Roskilde kommune fortrinsret til optagelse.
Ansøgere skal angive en e-mail
adresse, hvortil al kommunikation med lauget kan ske med frigørende virkning.
Såfremt bestyrelsen nægter en
ansøger medlemskab, kan ansøgeren forlange sin ansøgning behandlet på den
førstkommende generalforsamling.
Ved indmeldelse i lauget betales
et engangsbeløb, der fastsættes af generalforsamlingen.
Udmeldelse
Udmeldelse skal foretages ved
skriftlig meddelelse til Kassereren og har tidligst virkning fra kalenderåret
efter Kassererens modtagelse af udmeldelsen.
Eksklusion
Bestyrelsen kan ekskludere et
medlem, når særlige forhold giver anledning dertil. Bestyrelsens beslutning
herom kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for
eksklusionen.
Vedkommende skal, inden
bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit
forsvar og kan kræve, at spørgsmålet om eksklusion afgøres på den førstkommende
ordinære generalforsamling. Et sådant
krav skal fremsættes senest 2 uger efter, at medlemmet har modtaget
bestyrelsens afgørelse.
Appellerer medlemmet eksklusionen
til behandling på en generalforsamling, får medlemmet status af suspenderet, indtil
generalforsamlingen har truffet afgørelse. Først når generalforsamlingen måtte
have stadfæstet eksklusionen, er den gældende.
I alle tilfælde, hvor en
eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har medlemmet adgang til
denne med ret til at forsvare sig. Spørgsmålet om eksklusion skal optages
som et særskilt punkt på dagsordenen.
Generalforsamlingens beslutning
om eksklusion kræver mindst 2/3 tilslutning blandt de fremmødte til
generalforsamlingen. Et medlem, der er ekskluderet i henhold til en generalforsamlings-beslutning,
kan kun optages som medlem ved en ny generalforsamlingsbeslutning. Her kræves
samme majoritet som ved beslutning om eksklusion.
Ved udmeldelse eller eksklusion
ydes ikke refusion for kontingent eller andre medlemsydelser, dog afregnes
eventuel erlagt accontobetaling i den udstrækning andelen afsættes til andre.
§4 Medlemsrettigheder og pligter
Medlemmer opdeles i kødaftagende
og ikke-kødaftagende medlemmer. Medlemmer kan ved meddelelse til bestyrelsen
inden 1. april skifte kategori. Dog således at der ikke kan optages flere
kødaftagende medlemmer end, der efter bestyrelsens skøn forsvarligt kan holdes
dyr på laugets areal.
Ved ønske om kategoriskifte til
kødaftagende medlem fra flere medlemmer, end der er andele af dyr til, tildeles
kategorien først til medlemmer, som året før aftog kød. Såfremt der stadig er
flere ønsker, end der kan imødekommes, tildeles kategoriskifte efter
anciennitet i lauget.
Kødaftagende medlemmerne tildeles retten til en andel svarende til1/4 kreatur.
Såfremt lauget i sæsonens løb skulle miste dyr, forsøges efter bestyrelsens
skøn enten at indkøbe tilsvarende dyr eller at høre de kødaftagende medlemmer
om nogle vil afstå fra sin andel.
Alle
medlemmerne skal indgå i en pasnings og tilsynsordning fastlagt af bestyrelsen.
§5 Kontingent og betalinger
Prisen for kød samt fornøden accontobetaling
fastsættes af bestyrelsen. Acconto betalingen forfalder til betaling efter
bestyrelsens bestemmelse. Endelig prisfastsættelse samt endelig afregning
foretages efter udlevering af kødet.
Såfremt et medlem ikke indbetaler
accontobetalingen indenfor den af bestyrelsens fastsatte frist, kan bestyrelsen
efter meddelelse af en ny kort frist til medlemmet, hvis der stadig ikke
betales, tilbyde medlemmets andel til de øvrige medlemmer
Alle medlemmer betaler kontingent. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen
for hvert kalenderår. Kontingent betales efter indmeldelse, dog således ved
indmeldelse efter græsningssæsonens afslutning betales kontingent først fra det
efterfølgende kalenderår.
Alle betalinger til lauget skal foretages til den af
bestyrelsen anviste konto senest på den angivne betalingsdag. Såfremt kassereren skal udsende rykker til et
medlem, kan der pålignes et rykningsgebyr.
§6 Regnskab
Laugets regnskab følger
kalenderåret. Regnskabet skal før forelæggelse til godkendelse på den ordinære
generalforsamling være revideret af mindst en af generalforsamlingen valgt
revisor.
Revisorer
og suppleanter vælges på generalforsamlingen for et år af gangen.
Kassereren er i øvrigt pligtig
til enhver tid på opfordring at forelægge regnskabet for revisionen, ligesom bestyrelsen
har ret til at lade foretage kritisk revision.
Laugets formue skal være anbragt
i på en konto i et anerkendt pengeinstitut til bedste rente.
§7 Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er laugets højeste
myndighed.
Den
årlige ordinære generalforsamling afholdes i årets første kvartal.
Ekstraordinær generalforsamling
kan indkaldes når bestyrelsen eller mindst 1/3 af medlemmerne med angivelse af
dagsorden skriftlig forlanger dette.
§8 Indkaldelse til og afholdelse af
generalforsamling:
Indkaldelse
Ordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med mindst 14 dages varsel.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes med mindst 8 dages varsel..
Indkaldelsen skal indeholde
dagsorden for generalforsamling jf. nedenstående punkter.
Beslutningsdygtighed og afstemning
Generalforsamlingen er
beslutningsdygtig uanset fremmøde, dog jf. § 11 og 13.
Hvert medlem har en stemme. Stemmeret kan udøves ved personligt fremmøde og ved
overdragelse af fuldmagt til et andet stemmeberettiget medlem. Intet medlem kan
dog ud over sin egen stemme afgive stemme på flere end to andre
stemmeberettigede medlemmers vegne.
Afstemning kan kun finde sted om de på dagsordenen angivne forhandlingspunkter
samt om ændringsforslag til disse.
Ved afstemning kræves simpelt stemmeflerhed, dog jf. § 11 og 13.
Afstemning sker ved håndsoprækning med mindre
et medlem begærer skriftlig afstemning.
§9 Ordinær
generalforsamling.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling
skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning.
3. Fremlæggelse og godkendelse af
det reviderede regnskab for forrige år.
4. Fremlæggelse og godkendelse af
budget, herunder fastsættelse af kontingent og engangsbeløb for indeværende år.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg af bestyrelse.
7. Valg af 2
bestyrelsessuppleanter
7. Valg af revisor og revisorsuppleant.
8. Evt.
Dirigenten kan ikke være
opstillet til eller medlem af bestyrelsen og underskriver referentens referat
efter generalforsamlingen.
Forslag
fra bestyrelsen skal følge med indkaldelsen til generalforsamlingen.
Indkomne forslag fra medlemmerne
skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Bestyrelsen
skal udsende forslag til medlemmerne senest 5 dage før generalforsamlingen.
§10 Ekstraordinær generalforsamling.
Dagsorden jf. indkaldelsen.
§ 11 Vedtægtsændringer
Til ændring af laugets vedtægter kræves mindst
fremmøde af 20 % af medlemmerne samt mindst 2/3 majoritet af de afgivne
stemmer.
Såfremt fremmøde kravet ikke opfyldes kan
vedtægtsændringerne gennemføres på en ekstraordinær generalforsamling med
simpel stemme flerhed.
§12 Bestyrelsen
Laugets daglige ledelse forestås af en bestyrelse, der
repræsenterer lauget. Bestyrelsen disponerer inden for de af
generalforsamlingen godkendte budgetter.
Bestyrelsen består af en formand og 5
bestyrelsesmedlemmer valgt på generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand, en
næstformand, en kasserer og en sekretær.
Sekretæren fører protokol over de af bestyrelsen trufne
beslutninger.
Lauget tegnes af formanden. Ved økonomiske
dispositioner kræves dog underskrift af såvel formanden som kassereren. I alle
sager, der angår køb, salg eller pantsætning af fast ejendom eller løsøre,
tegnes lauget af formanden, næstformanden og kassereren i forening.
Der påhviler ikke laugets medlemmer, herunder
bestyrelsen, nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler
lauget.
Bestyrelsen er bemyndiget til at nedsætte udvalg til
varetagelse af særlige opgaver. Udvalgsmedlemmer udpeges af bestyrelsen blandt interesserede
medlemmer af lauget.
Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet.
Et medlem af bestyrelsen vælges
for 2 år af gangen, dog sådant, at der altid er 3 medlemmer på valg hvert år.
Suppleanter vælges for et år af gangen..
Suppleanter kan deltage i
bestyrelsesmøder, men har kun stemmeret, hvis et af bestyrelsesmedlemmerne har
forfald.
§ 13 Opløsning
Til opløsning af lauget kræves en
ekstraordinær generalforsamling indkaldt kun med dette formål.
Af indkaldelsen skal fremgå
årsagen til forslaget om opløsning af lauget samt forslag til, hvorledes
laugets formue skal fordeles.
På denne generalforsamling skal,
hvis forslaget om laugets opløsning vedtages, endvidere træffes bestemmelse om,
hvorledes laugets formue skal fordeles.
Til vedtagelse af forslag om
laugets opløsning kræves mindst 2/3 majoritet af samtlige laugets medlemmer.
Til
vedtagelse af forslag om fordeling af laugets formue kræves kun simpelt
stemmeflerhed.
Opnås ikke 2/3 majoritet af
samtlige laugets medlemmer på grund af manglende fremmøde, kan bestyrelsen
indkalde til en ekstraordinær generalforsamling – senest 30 dage efter den
generalforsamling, hvor forslaget om laugets opløsning blev forhandlet første
gang.
På
denne generalforsamling kan laugets opløsning vedtages med 2/3 af de
tilstedeværende stemmer.
Således
vedtaget den 17/4-2011
________________________
Dirigent